Onze freinet-kleuterklas


Een dag in onze freinet-kleuterklas

         Een kind komt de klas binnen en ziet direct dat er grote en kleine kinderen zijn, er zijn 3-jarigen, 4-jarigen, 5-jarigen en zelfs ook 6-jarigen. Dit heet het “classe-unique” systeem dat we ook zien in andere freinetscholen (De Harp en Sterrespits in Gent).  Een kind voelt zich geborgen want komt in een heuse familiesfeer terecht. Ze kunnen hun sociale vaardigheden ontwikkelen doordat ze afwisselend jongste, oudste, middelste zijn. Ze leren van elkaar, leren omgaan met elkaar, leren opkomen voor elkaar, leren zorg dragen voor elkaar.... Ze kunnen op eigen tempo en niveau aansluiting vinden en ontwikkelen. Allemaal gegevens die belangrijk zijn binnen onze klas.

         Een kind komt de klas binnen en ontdekt de kring. Ze kunnen dingen vertellen, tonen in een kringmoment en samen met de groep worden er projecten en onderzoeken uitgewerkt, gedragen en gekozen door de klasgroep. Een kind wordt uitgedaagd om met dat ene verder te gaan spitten in kennis, vaardigheden om dan dit weer aan te leren aan anderen… Dit kan alleen als het kind de realiteit kan opzoeken door zelf te gaan onderzoeken, door uitstappen,  door meerdaagse openluchtklassen… Dit kan alleen als we openstaan voor vragen van kinderen…Dit kan alleen als we kinderen begeleiden in hun ontdekkingsreis en dit hun niet opleggen… Dit kan alleen als we kinderen de vrijheid geven binnen hun eigen kunnen te plannen….

         Een kind komt de klas binnen en ziet dat ze zelf een keuze kunnen en mogen maken. Ze zien dat ze daarnaast ook een zekere zelfstandigheid mogen hebben, hoe ouder ze worden hoe zelfstandiger ze een opdracht mogen uitwerken in de vorm van contract. Ze zien dat ze mee kunnen werken aan de invulling van de inhoud en mee kunnen werken om het einddoel te bereiken. Ze zien dat dit een groepsgebeuren is met heel veel respect naar elkaar toe.

         Een kind komt de klas binnen en ziet verschillende vormen om zich te kunnen uiten. Ze kunnen zich mondeling uiten in kring. Ze kunnen zich uiten via houding door iets te tonen. Ze kunnen zich uiten door een vrije tekst, een tekening waarbij tekst wordt geschreven. Ze kunnen zich uiten door verschillende spelvormen, leervormen die vanuit hun zelf tevoorschijn komen. Ze kunnen zich uiten…Het is aan ons om te luisteren!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten