Een dag in
onze freinet-kleuterklas
Een kind komt de klas binnen en ontdekt de kring. Ze kunnen
dingen vertellen, tonen in een kringmoment en samen met de groep worden er
projecten en onderzoeken uitgewerkt, gedragen en gekozen door de klasgroep. Een
kind wordt uitgedaagd om met dat ene verder te gaan spitten in kennis,
vaardigheden om dan dit weer aan te leren aan anderen… Dit kan alleen als het
kind de realiteit kan opzoeken door zelf te gaan onderzoeken, door
uitstappen, door meerdaagse
openluchtklassen… Dit kan alleen als we openstaan voor vragen van kinderen…Dit
kan alleen als we kinderen begeleiden in hun ontdekkingsreis en dit hun niet
opleggen… Dit kan alleen als we kinderen de vrijheid geven binnen hun eigen
kunnen te plannen….
Een kind komt de klas binnen en ziet dat ze zelf een keuze kunnen
en mogen maken. Ze zien dat ze daarnaast ook een zekere zelfstandigheid mogen
hebben, hoe ouder ze worden hoe zelfstandiger ze een opdracht mogen uitwerken
in de vorm van contract. Ze zien dat ze mee kunnen werken aan de invulling van
de inhoud en mee kunnen werken om het einddoel te bereiken. Ze zien dat dit een
groepsgebeuren is met heel veel respect naar elkaar toe.
Een kind komt de klas binnen en ziet verschillende vormen om
zich te kunnen uiten. Ze kunnen zich mondeling uiten in kring. Ze kunnen zich
uiten via houding door iets te tonen. Ze kunnen zich uiten door een vrije
tekst, een tekening waarbij tekst wordt geschreven. Ze kunnen zich uiten door
verschillende spelvormen, leervormen die vanuit hun zelf tevoorschijn komen. Ze
kunnen zich uiten…Het is aan ons om te luisteren!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten